Dve najveće i najznačajnije platforme, KickStarter i Indiegogo imaju brojne sličnosti i razlike, neke od njih biće opisane u ovom tekstu i infografiku.
U kratkoj analizi predstavićemo sličnosti i razlike ove dve platforme.
NAČIN PRIKUPLJANJA SREDSTAVA
Možda i najbitnija razlika između ove dve platforme. Kickstarter osobađa sredstva tek nakon što ostvarite zadati cilj, dok kod Indiegogo-a postoji mogućnost fleksibilne kampanje što znači da čak i ukoliko ne ostvarite zadati cilj, novac koji je do tada doniran može biti vaš što predstavlja, složićete se, mnogo manji rizik. Istraživanje koje je rađeno u SAD-u pokazalo je da je osobama koje doniraju mnogo izazovinije da podrže kampanju koja ima fiksni cilj, ali posmatrajući iz ugla osoba koje su pokrenule kampanju, fleksibilan način prikupljanja sredstava je manje stresan. Indiegogo omogućava oba načina tako da je trenutni rezultat 1:0 za Indiegogo.
MEDIJSKA POKRIVENOST
Veću medijsku pokrivenost ima platforma Kickstarter i dosta je poznatija od Indiegogo-a (većina najpoznatijih kampanja dolazi sa Kickstartera). Jedan od razloga za tako nešto je i standardizacija foto, video i tekstualnog sadržaja koji se propisuju na ovoj platformi tako da je medijima znatno olakšan posao prenošenja vesti. Poen za Kickstarter – 1:1
NAČIN PLAĆANJA
Kartice su trenutno jedini način na koji može da se podrži kampanja direktno na platformi. Indiegogo je određeni vremenski period imao mogućnost plaćanja paypalom ali pošto je to ukinuto ostaje 1:1
VIDEO HOSTING
Kickstarter omogućava korišćenje sopstvene usluge video hostinga. Indiegogo sa druge strane omogućava plasman videa preko YouTuba, Vimeo-a ili sopstvene platforme. Imajući u vidu popularnost Youtuba, koji pruža izuzetno velike marketinške mogućnosti za privlačenje novih korisnika koji će gledati i komentarisati vaš video, to je ogromna prednost.. Još jedna pozitivna stvar je da sama platforma prati interakcije koje se dešavaju na Youtube kanalu na kom je postavljen video i na taj način pozicioniraja kampanju u određenoj kategoriji. 2:1 za Indiegogo
PROCENAT ZARADE PLATFORME (FEE)
Da smo ovaj tekst pisali do Jula 2015 mogli bi odmah da upišemo poen Kickstarteru, jer je do tada Indiegogo naplaćivao svoj fee 4% ako ste dostigli svoj cilj i 9% ukoliko niste (u slučaju fleksibilne kampanje). Od Jula 2015 oni su to promenili te sada obe platforme imaju isti procenat poreza od 5% tako da ostaje 2:1 za indiegogo.
BROJ NAGRADA (PERKOVA)
Vrlo bitan faktor svake crowdfunding kampanje su nagrade koje donatori dobijaju za svoju donaciju. Prosek nagrada je 5-10 što predstavlja idealan broj ali svakako treba ostaviti i mogućnost za veći broj istih. Kickstarter vam pruža mogućnost da kreirate neograničen broj nagrada (za sada niko nije imao više od 50). Indiegogo pak ostavlja mogućnost „samo“ 20 nagrada. U ovom slučaju poen za Kickstarter jer ima mogućnost više. 2:2
RE-MARKETING
Re-Makreting ili Re-targeting je moćno sredstvo za ciljanje određenih grupa ljudi, publike (npr, ljudi koji su posetili vašu FB stranicu). Ovo funkcioniše tako što ubacuje piksel kod u vašu Web stranicu, gde otkriva sve posetioce i stvara publiku od ljudi koji su pogledali vaš sadržaj. Indiegogo dozvoljava ovu aktivnost osobama koje su pokrenule kampanju na njihovoj platformi dok Kickstarter ne dozvoljava (bar za sada) ali nudi mogućnost korišćenja „Easy Retarget“-a. Mala prednost Indiegogo-u 3:2
Ovo nije kraj upoređivanja dve najveće Crowdfunding platforme na Deli blogu, ovo je samo prvo poluvreme, za sada jako izjednačena i napeta utakmica sa mnogo šansi na obe strane. Ostanite sa nama do početka drugog poluvremena čekaju vas fenomenalni tekstovi o drugim temama.
Autor teksta: Milan Babić
Milan Babić deo menadžmet tima Deli prostora. Bavi se i marketingom u drvnoj industriji.
Objavljeni tekstovi autora Milan Babić