Kakve su prednosti kreativni industrija, na koji način je moguće spojiti IT, preduzetnišvo i neku primenjenu umetnost? Da li od toga može da se pristojno zaradi? Odgovore na ova pitanja dobilo je više od 300 učesnika na sedam Večeri kreativnosti u Deli prostoru u Nišu.
Početkom novembra 2019. godine u okviru projekta Kreativnost za sve koji Deli prostor realizijuje sa partnerskom organizacijom Tuzla live iz Tuzle, Bosna i Hercegovina započete su tematske večeri kojima su mladima na primerima iz lokalnih zajednica i sa strane pokazani načini kako da svoju kreativnost ispolje.
Na samom početku, predavač na Prvoj večeri kreativnost bio je arhitekta Hadži Ivan Redi. Naš dragi gost, koji ne propušta da kaže da je Deli prostor koji spaja, okupio je veliki broj mladih ljudi u našoj sali kako bi im ispričao svoj životni i karijerni put. Kako i sam kaže, njegova prva ljubav bila je i ostala arhitektura – a tu počinje i njegov zanimljiv put od školovanja, preko rada u Austriji do povratka u Niš nakon penzije i početka građanskog aktivizma usmernog za lepši Niš. Dva sata razgovora sa gospodinom Hadži Redijem bilo je premalo za zainteresovane posetioce koji su upijali svaku njegovu reč – i kao neko ko je stariji od njih, ali i kao nekog ko im je vršnjak duhom.
Dve nedelje kasnije, imali smo priliku da ugostimo Katu Datu, odnosno Katarinu Popović. Njena ekspertiza je storiteling – neizostavan deo bilo čega u kreativnoj industriji. Zašto je to tako? Zato što, kako i sama kaže, može se imati dobar proizvod, ali bez priče koja će zainteresovati potencijalne donatore, finasijere i kupce – praktično nemate ništa. Osim samog storitelinga, Katarina je polaznicima ove Druge večeri kreativnosti otkrijala i tajne pičinga od pripreme, pa do nastupa pred komisijom. Kako ne bi sve ostalo na priči, polaznici su podeljeni na timove i nakon pripreme imali su mogućnost da pokažu šta su naučili kroz ovo interaktivno predavanje.
Naš dragi stanar, Đorđe Radošević, bio je predavač na Trećoj večeri kreativnosti. Kako je fotograf, dugo je razmišljao o foto i video platformama koje omogućavaju korišćenje profesionalnih fotografija besplatno. Upravo zato je i na svom predvanju pričao o platformi za besplatne fotografije i video snimke – Unsplash. Polaznicima koji su dolazili iz oblasti fotografije, dizajna i programiranja i kojima su neophodne kvalitetne fotografije Đorđe je predočio sve prednosti i mane kako objavljivanja fotografija na ovoj i sličnim platformama, tako i korišćenju besplatnih fotografija za (ne)komercijalne svrhe. Na kraju večeri, svi su bili saglasni da će biti velikih iznenađenja u ovoj sferi kreativnih industrija u budućnosti.
Za sam kraj godine, na Četvrtoj večeri kreativnosti ugostili smo Svetozara Kolesara Rareta, premijera 3D Repubike. Rare je zainteresovanim posetiocima govorio o mogućnostima 3D štampe za svaki dan. Učesnici ove radionice imali su prilike da čuju više od 3D štampi, o materijalima i tehnikama, pa do toga gde se sve koristi ova tehnologija. Pregršt pitanja obeležio je prvi deo radionice, a u drugom delu – posetioci mogli su da vide i uživo 3D štampu zahvaljujučći našem #supercool Ultimaker Peaksel 3D štampaču.
Prve radne dane u januaru posvetili smo grafičkom dizajnu. Ilustratorka i grafička dizajnerka iz Beograda Jelena Jaćimović, poznata na društvenim mrežama i kao Jachim992, bila je predvačica na Petoj večeri kreativnosti u Deli prostoru. Kroz svoj rad, posetiocima ove radionice iz sveta dizajna i građanskog društva, Jelena je govorila o važnosti vizuelne komunikacije u aktivizmu – zašto je to bitno, kako da se komunicira sa publikom, zašto je važan aspekt novih trendova upravo taj aktivistički dizajn i ilustracija. Mada, iako to nije vidljivo na prvi pogled, Jelena je istakla da je sve više mladih dizajnera/ki i ilustratora/ki zainteresovano za ovu primenjenu umetnost kroz taj aktivistički aspekt stvaranja. Čak su spremni i da rade pro bono ukoliko podržavaju ideju za koju rade dizajn.
Tokom vanrednog stanja, naš Nikola Jovanović održao je Šesto veče kreativnosti putem platformi za učenje. Učesnici ove online radnionice imali su priliku da nauče nešto više o istraživanju tržišta, kao i o istraživanju javnog mnjenja. Zašto je to bitno, naglasio je Nikola – nalazi se u jednostavnoj stvari – kreativne industrije su tu za one koji su krajnji korisnici proizvoda, a kako doći do njihovog stava o proizvodu, nego istraživačkim radom na polju marketinga.
Sedmo, ujedno i poslednje Veče kreativnosti emitovali smo početkom juna na fejsbuk stranici Deli prostora putem prvog Q&A livestream-a Deli prostora. Ovaj način je bio bezbedan usled rizika od virusa korone, ali i jedan od načina kako kreativne industrije mogu pomoći kod stanja u društvu kakvo nas je zadesilo pandemijom. Marko Cvetanović i Miloš Vasić bili su naši poslednji predvači u ovom ciklusu Večeri kreativnosti, a koncept je bio odgovaranje na pitanja o dropshippingu i WordPressu koji su online učesnici postavili putem Google forme i uživo u četu na lajvstrimu. Sat i po uživo emisije je bilo malo kako bi Marko i Miloš dali odgovore na pitanja u kom će smeru ići dropshipping, koliko novca treba izdvojiti da bi se ovakav biznis započeo, da li je bolje koristiti woocomerce ili shopify, da li su potrebni webshop-ovi za to i glavno pitanje – da li je pametno započeti dropshipping u ovom trenutku kada je pandemija.
Za kraj juna, ostavili smo konferenciju „Startup-uj kreativno“ na kojoj smo okupili šest timova iz Niša i Tuzle zajedno sa našim partnerima iz organizacije Tuzla Live i coworking prostora Brdo. Kao uvod u panel „Regionalni razvoj starup-a“, jedan od osnivača Deli prostora Nenad Stojanović ispričao je priču o Deli prostoru i kako je na nešto više od 100 kvadrata za pet godina postojanja nastalo više od 50 starapova čime je samo potvrdio da je uspeh moguć ako je ideja dobra.
Na panelu predstavila se učenička startap kompanija BeeStrong iz Svrljiga koja proizvodi BeeNatural prirodnu pčelinju pogaču za prehranu pčela, Regenerik iz Niša koji se bavi kreiranjem urbane odeće i ručno rađenih aksesoara od prirodnih, recikliranih i biorazgradivih materijala, Iso Billboard iz Niša čija je već poznata ideeja da od slojeva plakata proizvode termo-izolaciju za socijalno ugrožene porodice, a sada razvojaju ideju o izradi unikatnog nametaja,
zatim 24Pharm iz Niša koji se bavi inovacionim pristupom prodaje medikamenata. Iz Tuzle je došla ideja o Muneverestu koji se bavi rebrendingom tradicionalnog bosanskog duha kroz audio i video „hodoljublje“ i #Taraba koja se bavi brendiranjem skejtbording opreme, skejtbordinga kao sporta, ali i kulture.
Nakon predstavljanja, ekspertski tim mentora u sesijama je radio sa svim timovima davajući im feedback za dalje unapređenje njihovih ideja. Saveti su uglavnom bili usmereni na to kako razviti biznis i marketing plan, kako uspešno pitchovati. Na samom kraju, žiri je dao preporuke i ohrabrio timove da nastave da razvijaju svoje ideje.
Autor teksta: Deli Prostor
Objavljeni tekstovi autora Deli Prostor